V příloze Zdravotnických
novin pro lékařské praxe byl 11.8.2014
publikován článek "Co říkají ambulantní lékaři povinnému hodnocení kvality
a bezpečnosti". Po přečtení článku a zejména anketních odpovědí mám pocit,
že někteří z diskutujících úplně nepochopili podstatu systému ani záměr
ministerstva. Domnívám se, že záměr ministerstva je velmi prospěšný a že určité
nepochopení pramení z několika příčin.
Asi úplně první příčinou je velké
sebevědomí některých lékařů, kteří si nepřipouštějí, že cokoliv by mohli dělat lépe,
než dělají. Druhou příčinou je všeobecná nechuť k administrativě jako
takové, včetně té nezbytné. Třetí příčinou je nedostatečné vzdělání našich
lékařů v managementu kvality a nedostatečná akceptace skutečnosti, že
existují metody, jak předcházet chybám a zejména jak se vyvarovat opakování
chyb.
Co způsobuje první příčina?
Existují lékaři, kteří od složení atestace nečtou odborné časopisy. Jak lze
demonstrovat na pokutách udělených kontrolními orgány, existují lékaři, kteří
používají zastaralé, neudržované a nekalibrované přístroje a neuvědomují si, že
to může poškodit pacienty a mít i pro lékaře vážné následky. V některých
ordinacích není dostatečné a funkční vybavení pro neodkladnou resuscitaci,
neprovádí se kontrola exspirace léků. Tento stav je třeba změnit.
Co způsobuje druhá příčina?
V řadě ordinací chybí předepsaná evidence léků a zdravotnických
prostředků. Někdy lékaři zapomněli, že mají protiepidemický a hygienický
provozní řád, natož kde ho mají a co je jeho obsahem. Činnosti, týkající se
zdravotnické dokumentace, ochrany dat pacientů, informovaných souhlasů, se
často řídí jakýmsi „zvykovým právem“, ne platnými právními předpisy. Tento stav
je také třeba změnit.
Třetí příčina způsobuje, že mnoho
lékařů se domnívá, že řízení kvality spočívá v tom, že si zaplatí jakési
„ISO“ a oznámí to zdravotním pojišťovnám v naději, že zvýšená úhrada jim
navrátí alespoň část prostředků, které za „ISO“ zaplatili. Přitom si
neuvědomují, že žádné takové „ISO“ vlastně neexistuje. Existuje spousta norem,
v jejichž názvu se ISO vyskytuje, z nich malá část se týká
zdravotnictví a žádná bezprostředně provozu lékařských ambulancí. Zatímco
zdravotnické laboratoře se mohou akreditovat podle normy ČSN EN ISO 15189,
ambulance mohou sice získat například certifikaci podle normy ČSN EN ISO 9001,
ale tato norma je určena pro organizace výrobní a obchodní, ve zdravotnictví má
tato certifikace smysl pro větší instituce s mnoha zaměstnanci a rozhodně
nepokryje potřeby zdravotnického zařízení, nemůže nahradit systém hodnocení (a
průběžného dodržování) kvality a bezpečí zdravotnické péče.
Žádné komentáře:
Okomentovat