Tak už jsem slyšela spoustu
názorů na vnitřní kontrolní systém a požadavky, které jsou v něm obsažené. Od
spokojených ohlasů po dokončení naši společné práce, až ke kategorickému
odsouzení bez bližšího poznání toho, co to vlastně pro provozovatele znamená.
Nejčastější argument proti je ten, že dobře zvládají svou odbornou činnost a
kdo by mohl chtít víc. Druhý nejčastější, že se jedná o výmysl starého
ministerstva a teď bude vše jinak.
Řekla jsem si, že na to musím
aspoň stručné reagovat: jistě, odbornost lékaře je na prvním místě a
nejdůležitější, kvalita a bezpečnost vlastní zdravotní péče je však ovlivněná i
mnoha jinými faktory kromě odbornosti zdravotnických pracovníků, někdy docela
podstatně - a o tom to právě je. To je také hlavni důvod, proč je vnitřní
kontrolní systém povinný a myslím, že hlavním cílem není "buzerace"
zdravotnických pracovníků i když to tak může třeba bez hlubšího poznání oč jde,
vypadat.
Se změnou lidí na ministerstvu
asi ke zmírnění uvedených požadavků nedojde a poslední vývoj to nenaznačuje.
Jednak, jako ve všem, postupujeme v souladu s Evropskými požadavky a i nový
Občanský zákoník některé požadavky, k nimž se vztahuje vnitřní kontrolní
systém a dodržovaní kompletní zdravotnické i související legislativy, ještě
rozšiřuje a dále upravuje. Rozhodně nepozorujeme tendenci k jejich
bagatelizaci. Postupný rozvoj reakcí na celkový soulad činnosti zdravotnických
pracovišť s veškerou legislativou, která se zdravotnických pracovišť včetně
administrativně provozní části týká, je patrný na skutečnostech z posledních
dnů a týdnů, např. novinky o zdravotnických přístrojích, návody pro pacienty,
čeho si všímat v ordinacích kam přijdou, které prezentuje Ministerstvo
zdravotnictví i zdravotní pojišťovny a další. Celkově situace vypadá tak, že od
provozovatelů zdravotnických zařízení je velmi prozíravé, když tuto
problematiku berou vážně.
Žádné komentáře:
Okomentovat